Ładowanie Wydarzenia
  • To wydarzenie minęło.
KRÓTKIE SPIĘCIA #32: „Plagiatorzy” | ONLINE

Bezpłatne wydarzenie online. Link i hasło do projekcji:link: https://vimeo.com/491216018 hasło: CTRL+C

Wszyscy z grubsza zgadzamy się, co do tego, czym jest plagiat w sztuce. A w życiu codziennym? Czy jest nim cytat wpleciony w konwersację, remiks cudzej opowieści, użycie piosenki czy opisu literackiego do opisania własnego doświadczenia? Czym różni się plagiat od swobodnego korzystania z tak zwanego kapitału kulturowego? I kto według naszych oczekiwań ma do niego prawo? W migawkowym portrecie aspirującej młodej pisarki i jej chłopaka operatora (również wciąż aspirującego), w ich codziennych rozmowach i sytuacjach, splatają się klasowe i rasowe napięcia, niewyrażone oczekiwania i wyparte stereotypy. „Plagiatorzy”, film dwóch eksperymentalnych scenarzystów Robina Schavoira i Jamesa N. Kienitza Wilkinsa, jest zapisem kilku dni z wakacyjnych wyjazdów pary, rodzajem kartek z pamiętnika. To też film o autentyczności, w życiu i sztuce, stawiający pytanie, gdzie przebiega granica między autokreacją, niemającą nic wspólnego z rzeczywistością, a spektaklem. A także w pewnym sensie – film o kinie czy literaturze, bo czy (cytując Oliviera Assayasa): recyklingując własne i cudze życiowe doświadczenia”, wszyscy artyści nie są plagiatorami dnia codziennego? © Opis festiwalowy: American Film Festival, Ewa Szabłowska

Po filmie rozmowa Andrzeja Marca z Piotrem Pławuszewskim.

Piotr Pławuszewski – dr, pracuje w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych (UAM, Poznań). Jego zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół kina dokumentalnego (które na różne sposoby stara się popularyzować, zwłaszcza wśród młodej widowni). Autor książki Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego (Kraków 2017), współred. monograficznego numeru pisma „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” (2018, vol. XXIV): Kieślowski Revisited (and Re-watched). Publikował w tomach zbiorowych (ostatnio: [Nie]zapomniani dokumentaliści [Łódź 2020]) oraz m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Images” i „Ekranach”. Kurator wystawy „Władysław Ślesicki – jest niepowtarzalny”.​​

Andrzej Marzec – filozof, krytyk filmowy, redaktor „Czasu Kultury”, vloger „Widma Marca”. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół: dekonstrukcji, widmontologii, estetyki postcyfrowej oraz współczesnego kina alternatywnego. Autor książki „Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności” (2015). Na co dzień pragnie znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego współczesna kultura jest tak bardzo nostalgiczna i nie jest w stanie uwolnić się od wspominania swojej przeszłości. Pociągają go sztuki wizualne, kino alternatywne oraz wizja ekologii, o której można myśleć bez używania pojęcia „Natury”.

« Wróć