Ładowanie Wydarzenia
  • To wydarzenie minęło.
Krótkie Spięcia #40: „Maszyna Zeusa”

Krótkie spięcia to cykl prezentujący najświeższe odkrycia kina alternatywnego – obrazy obecne na najważniejszy festiwalach filmowych (m.in. Berlinale Sundance FF, IFF Rotterdam) i niedostępne poza festiwalowym obiegiem. To selekcja obrazów prowokujących do dyskusji, poruszających radykalną i aktualną problematykę. Filmy, które dają do myślenia. Pokazom towarzyszą dyskusje z ekspertami z pola nauki i działań artystycznych. Kurator: dr Andrzej Marzec

02.11 g. 19.00 „Maszyna Zeusa”, reż. Nadia Ranocchi, David Zamagni napisy w języku polskim Po projekcji spotkanie z członkami kolektywu Zapruder

Seria archeologicznych znalezisk wydobytych z teraźniejszości. W rewizjonistycznej mitologii kolektywu Zapruder próżno szukać wątków znanych z lekcji historii starożytnej. W dwunastu epizodach, odpowiadającym dwunastu herkulesowym wyzwaniom, nie znajdziecie nic, co wcześniej o nim napisano – zapowiadają we wstępie do filmu artyści. Ten najpracowitszy z herosów, uosobienie siły mięśni i hartu ducha, „niezwyciężona maszyna Zeusa”, najpierw objawia nam się jako złota, kiczowata rzeźba krążąca po orbicie ziemi, potem na siłowni w kostiumie zapaśnika, w warsztacie samochodowym jako mechanik z maską Jamesa Deana, albo jako młodziutka zaklinaczka węży. We współczesnych wnętrzach i wcieleniach narracja wielkich czynów nabiera przewrotnego, ironicznego wymiaru. Z humorem i lekkością film pastiszuje gatunki teatralne i filmowe: raz jest slapstikową komedią, potem „dokamerowym perfomensem”, tanecznym spektaklem czy parodią kina spod znaku miecza i sandałów. Niepokojące obrazy przywodzą na myśl imaginarium Mathew Barrneya, a epizodyczna akcja skupia się na motywie walki – namacalnej, związanej z byciem w przestrzeni publicznej, czy niewidzialnej, wewnętrznej. (opis festiwalowy autorstwa Ewy Szabłowskiej, festiwal Nowe Horyzonty)

Andrzej Marzec: filozof, krytyk filmowy, redaktor „Czasu Kultury”. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół spekulatywnego realizmu i ontologii zwróconej ku przedmiotom. Autor książek: „Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności” (2015) oraz „Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata” (2021). Pociągają go sztuki wizualne, kino alternatywne oraz wizja ekologii, o której można myśleć bez używania pojęcia „Natury”.

David Zamagni i Nadia Ranocchi od 1998 pracują razem, tworząc włoski kolektyw artystyczny ZAPRUDER. Celem powołania grupy było tworzenie niezależnych projektów z pogranicza sztuki i filmu. Jednym z głównych pól zainteresowania kolektywu Zapruder jest stereoskopia i eksperymenty z techniką 3D. Obecnie ich praktyka artystyczna oscyluje pomiędzy happeningiem, projektami akustycznymi, filmem i rzeźbą.

Bezpieczeństwo i regulamin uczestnictwa znajdują się pod linkiem http://bit.ly/regulamin_pawilon. Forma przeprowadzenia wydarzenia jest uzależniona od bieżących rozporządzeń związanych z sytuacją pandemiczną. Wydarzenie bezpłatne.

Na pierwszym planie grafiki w tle widnieją dwie białe, antyczne rzeźby przedstawiające mężczyzn. Umieszczone są one po dwóch stronach czarnej drogi. Wzdłuż drogi rozciągają się palmy. W centralnej części tła znajduje się grafika zachodzącego słońca na czarnym niebie. Pozostałą część grafiki wypełniają neonowe, różowe linie ułożone w kształt siatki.

« Wróć