Art & Science Lab #2 Paweł Janicki | PODCAST
Jakie znaczenie dla warsztatu twórczego ma umiejętność programowania i czy rozwój sztucznej inteligencji wpłynie w zasadniczy sposób na sztukę mediów?
Paweł Janicki jest artystą medialnym oraz jednym z pionierów sztuki nowych mediów w Polsce, a także eksperymentalnym muzykiem i kompozytorem oraz kuratorem. W rozmowie Michał Krawczak opowiada o modzie na retro, czyli sentymencie wobec starych mediów w najnowszej sztuce i praktykach cyfrowych oraz o tym, jak zmienił się krajobraz sztuki medialnej na przestrzeni ostatnich lat. Spekuluje, jaki wpływ może mieć na sztukę mediów rozwój sztucznej inteligencji oraz tłumaczy, jakie znaczenie dla warsztatu twórczego może mieć umiejętność programowania. Paweł zapowiada również kuratorowaną przez siebie wystawę Przyjemności katastematyczne, która jest częścią tegorocznego Biennale Sztuki w Gwangju w Korei Południowej.
PAWEŁ JANICKI — czerpie przede wszystkim z dorobku muzyki, sztuki współczesnej i medialnej oraz praktyki posthumanistycznej – ale konstruuje formy odmienne od zastanych. Angażuje szerokie spektrum technik, podejść i protokołów: tworzy prace wykorzystujące syntetyczne zmysły, techniki programistyczne -także we współczesnym, kognitywnym wcieleniu — oraz elementy inżynierii kosmicznej i materiałowej. Ważną rolę w twórczości Janickiego odgrywają konteksty historyczne i aktualne – w szczególności historia sztuki oraz coś, co można by nazwać historią myślenia. Janicki jest stałym członkiem zespołu programowego Centrum Sztuki WRO, a na liście jego instytucjonalnych współprac i afiliacji znajdują się HAT Research Center, NASA, Instytut Fraunhofera i wiele innych.