Reading 26’1.1499, Weronika Trojańska | PAWILON OTWARTY: MIKROGRANTY
Język: brak słów
Wiek: bez ograniczeń
Czas trwania: 1 godz.
Ostrzeżenia dotyczące treści: brak
Bilety: wstęp bezpłatny
Reading 26’1.1499 to interpretacja historii utworu Johna Cage’a 26’1.1499 for a String Player, a w szczególności jego śmiałych wykonań przez Charlotte Moorman i Nam June Paika, które znacząco odbiegały od minimalistycznego oryginału.
Każda z 85 stron partytury, której używała Moorman, jest całkowicie pokryta jej ręcznymi notatkami, sporządzonymi podczas kolejnych koncertów, fragmentami tekstów z gazet czy reklam.
Łącząc doświadczenia artystek z różnych dziedzin – Weroniki Trojańskiej ze sztuk wizualnych i performatywnych oraz Deborah Walker, profesjonalnej wiolonczelistki – postanowiły zmierzyć się z wielowarstwową (zarówno wizualnie, jak i treściowo) partyturą pozostawioną przez Moorman. W tym celu sporządziły transkrypcję wszystkich osobistych notatek Moorman w ramach czasowych określonych przez Cage’a (podczas gdy Moorman często oskarżano o ambiwalentne podejście do rytmu i metrum). Jej odręczne notatki dotyczą gestów na wiolonczeli, dynamiki (np. forte, pianissimo), czasu trwania wydarzeń w sekundach, instrukcji dotyczących przygotowania lub użycia określonych przedmiotów i innych działań.
W performansie wyrażają/wypowiadają jedynie to, co Moorman dodała do oryginalnej partytury Cage’a (jednocześnie szanując formalne aspekty kompozycji). Reading 26’1.1499 jest zarówno syntezą wszystkich wcześniejszych interpretacji tego utworu aż do ich wykonania, jak i ich własnym spojrzeniem na tę partyturę.
Wydarzenie realizowane w ramach programu Pawilon Otwarty: Mikrogranty
Fot.1 okładka wydarzenia: Weronika Trojańska przedstawia obiekty z Achivio Conz