Jestem rzeką, Jagoda Witkowska, Mo Tomaszewska, Lukas Wójcicki | PAWILON OTWARTY
Performance i instalacja audio-video Jestem Rzeką w Poznańskim Pawilonie to artystyczno-aktywistyczne działanie, mające na celu zwrócenie uwagi na katastrofalny stan rzek w Poznaniu, w Polsce i na świecie. Nasze działanie artywistyczne wychodzi z troski o rzeki i ich – a tym samym naszą – przyszłość. Jako artystki dysponujące narzędziami sztuki wzmocnionymi politycznym przekazem dotyczącym katastrofy ekologicznej, nie możemy i nie chcemy bezczynnie przyglądać się niszczeniu rzek, których jesteśmy częścią. Rzeki bez nas przetrwają, my bez nich nie.
W naszej instalacji i w performansie wykorzystujemy nagrania terenowe znad Cybiny. Kostiumy i scenografia wykonane są z upcyklingowego plastiku. W performansie korzystamy z eksperymentalnych praktyk choreograficznych, inspirujemy się tańcem butoh i tańcami barokowymi z epoki, której symboliczny przepych przedmiotów przywodzi nam dzisiaj na myśl bogactwo plastikowych śmieci spławianych rzekami. Chcemy podjąć próbę radykalnego przekierowania uwagi na Rzekę nie unikając nazywania człowieka sprawcą kryzysu klimatycznego, a antropocenu erą katastrofy ekologicznej.
Koncepcja: Jagoda Witkowska, Mo Tomaszewska, Lukas Wojcicki
Performance i choreografia: Mo Tomaszewska, Lukas Wojcicki
Kostiumy, projekt scenografii: Mo Tomaszewska
Kuratorka: Jagoda Witkowska
Aranżacja muzyczna oraz tekst performansu na podstawie fragmentów eseju Astrida Neimanis „Hydrofeminizm, czyli stawanie się ciałem wodnym” w przekł. Sławomira Królaka, Dwutygodnik 2020: Lukas Wojcicki
BIO
LUKAS WOJCICKI ― Niezależny performer, tancerz, choreograf, artywista, badacz. Absolwent III Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, dwuletniego kursu „Choreografii Eksperymentalnej” Centrum w Ruchu i IC School For A New Dance Development Akademii Teatru i Tańca Amsterdam University of the Arts. W jego polu zainteresowań jest polityczność ciała, choreografia społeczna, dekonstrukcja przywileju, patriarchatu i normatywności. Bada nowe formy obecności w kontekście katastrofy ekologicznej, kryzysu kapitalizmu i dekolonizacji. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna Warszawa. W latach 2013-16 performer i asystent reżyserki Marty Górnickiej w Chórze Kobiet. Od 2016 związany z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa jako performer, choreograf i edukator. Stypendysta m.st. Warszawa i Visegrad Performing Arts—Residency Program oraz Europe Beyond Access Program „Taniec i niepełnosprawność. Przekraczanie granic”. Delegat międzynarodowej konferencji „Nature Of Us – Research Sessions and Conferences For Central European Performance Projects about the Natural World” na Wyspie Sobieszewskiej w Gdańsku.
MO TOMASZEWSKA ― Artystka wizualna, performerka, hydrofeministka. Studiowała malarstwo i historię sztuki na School of Fine Art, History of Art & Cultural Studies, University of Leeds w Anglii (2014). Absolwentka Wydziału Wzornictwa Przemysłowego (Magistra Sztuki, 2018) oraz Wydziału Intermediów (Magistra Sztuki, 2022) Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Współzałożycielka kolektywu artystyczno-projektowego Zuchy Studio (2019). Absolwentka rocznego kursu teatru dokumentalnego “Teatr na faktach” w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w Polsce (2023-24).Jej głównym środkiem wyrazu jest sztuka performance i działania artywistyczne poruszające kwestie nierówności społecznych, praw człowieka i ekologii. Rzeka Biała w kolektywie Siostry Rzeki, który jest częścią Koalicji Ratujmy Rzeki. Współpracuje z organizacjami ochrony polskich rzek, strumieni, mokradeł, a także z naukowcami i instytucjami dla których los polskich rzek i ekosystemów wodnych jest kluczowy.
JAGODA WITKOWSKA ― Kuratorka sztuki współczesnej. Ukończyła studia z zakresu kuratorstwa i teorii sztuki na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Antropologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i Uniwersytecie Wiedeńskim. Studiowała również Visual Culture na National College of Art and Design w Dublinie. Była kuratorką i współkuratorką wystaw w BWA Zielona Góra, Vox Artis/Concordia Design, Scena Otwarta oraz na Pyrkonie. Brała udział w projekcie „Sztuka Poznania”. Jest stypendystką programu New Curators na rok 2024-2025.
Wydarzenie realizowane w ramach programu Pawilon Otwarty: Przestrzeń
Druga odsłona projektu będzie realizowana 23-24 listopada tego roku w CSW Łaźnia. Więcej info na: www.laznia.pl już wrótce!
ENG
Performance and audio-video installation ‘I Am a River’ at the Poznań Pavilion is an artistic-activist initiative confronting the catastrophic state of rivers in Poznań and worldwide. Driven by our concern for rivers and their – and therefore our – future, we utilize artistic expression as a powerful tool for activism. As artists, we cannot – and do not want to – stand idly by and watch the destruction of these vital waterways. Rivers will survive without us, but we will not without them.
In our installation and performance, we use field recordings from the Cybina River. The costumes and scenography are made from upcycled plastic. In the performance, we use experimental choreographic practices, inspired by butoh dance and baroque dances from an era whose symbolic ostentation of objects today reminds us of the wealth of plastic waste flowing down rivers.
We aim to stir a sense of urgency in the audience, prompting reflection and dialogue about the importance of protecting our rivers. We, as humans, must admit that we are perpetrators of the climate crisis and the Anthropocene as an era of ecological catastrophe. This performance is a powerful reminder of the interconnectedness of all things and our responsibility to the planet.
Concept: Jagoda Witkowska, Mo Tomaszewska, Lukas Wojcicki
Performance and choreography: Lukas Wojcicki, Mo Tomaszewska
Costumes, set design: Mo Tomaszewska
Curator: Jagoda Witkowska
Materials utilized for the installation, courtesy of: Ortopedyczno-Rehabilitacyjny Szpital Kliniczny im W. Degi, Paweł Szczekocki, Dagna Dłużniak, Ola Tomaszewska, Anna Małecka, Kyrill Alexandrov, Krzysztof Szymanowski, Katarzyna Witkowska
The performance features excerpts from compositions by Louis Couperin, performed by Massimo Berghella (harpsichord).