KRÓTKIE SPIĘCIA #35: „Odyseja”
„Odyseja”, reż. Sabine Groenewegen
Dwie sztuczne inteligencje przechwytują ziemskie materiały filmowe ludzi, którzy mieszkają na obszarze znanym jako Holandia. Wymieniają się spostrzeżeniami na temat materiału wizualnego, próbując dociec, co właściwie oglądają. Starania maszyn, by zrozumieć obcy świat, przerywają utrudniające śledztwo kolejne sygnały. Archiwalne czarno-białe materiały przedstawiają wyrywkowo sceny z historii holenderskiego kolonializmu. Opatrzone są one komentarzami zainscenizowanymi w formie rozmowy między maszynami. Dzięki temu najprostsze pytania nabierają wywrotowego ciężaru i stają się narzędziem podważającym obiegowe prawdy i powtarzane komunały. Natomiast pojawiające się usterki – rozmyte obrazy, przerwany dźwięk – wskazują na kruchość prawdy jako wysoce zapośredniczonej, stale renegocjowanej konstrukcji. Poprzez połączenie materiału found footage, science fiction i poezji Sabine Groenewegen eksploruje wizualną retorykę rasizmu w holenderskim projekcie kolonialnym. Stawia pytania o sposoby konstruowania historii i nasze możliwości zmiany ustalonych skryptów.
Po filmie rozmowę z reżyserką filmu, Sabine Groenewegen, poprowadzi kurator cyklu, Andrzej Marzec.
Sabine Groenewegen pracuje na styku sztuki i kina. Zdobyła uznanie krytyków za swoje kino gatunkowe łączące dokument, fikcję i projekty dźwiękowe. Jej prace były prezentowane na takich festiwalach jak FIDMarseille, DocLisboa i New Horizons oraz w centrach sztuki współczesnej, w tym w Institute of Contemporary Art ICA London. Za film ODYSSEY zdobyła nagrodę 2019 Doc Alliance Award dla najlepszego filmu i najlepszego filmu eksperymentalnego na Istanbul Experimental Film Festival, a o jej pracy pisano w Debordements i Film Comment. Sabine jest gościnnym wykładowcą specjalizującym się w montażu filmów artystycznych i ruchomych obrazów, w tym na Goldsmiths University of London. W 2021 roku jest artystką-rezydentem w 1646 i współpracuje z Stroom Den Haag przy projekcie The Missing Scenes Chronicles.
Andrzej Marzec: filozof, krytyk filmowy, redaktor „Czasu Kultury”. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół spekulatywnego realizmu i ontologii zwróconej ku przedmiotom. Autor książek: „Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności” (2015) oraz „Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata” (2021). Pociągają go sztuki wizualne, kino alternatywne oraz wizja ekologii, o której można myśleć bez używania pojęcia „Natury”.
Pokaz w formie online pod adresem bit.ly/krotkiespiecia35online. Autorką opisu jest Ewa Szabłowska / opis festiwalowy / Festiwal Nowe Horyzonty. Partnerem cyklu jest Festiwal Nowe Horyzonty.