Pawilon TV
OGLĄDAJ
Pawilon TV

poprzedni odcinek

Teraz odtwarzane

Pobieranie treści...

następny odcinek

Pobieranie treści...

PAWILON

Alpha–polis | Choreografie męskości

Alpha–polis to trzy dni, na które składają się projekcje filmowe, dyskusje i warsztaty skupione wokół naszego tegorocznego hasła programowego – Sezonu Alpha. Proponowane przez zaproszone osoby kuratorskie wydarzenia poruszają problematykę transformacyjnej roli wspólnot, zwracają uwagę na potrzebę tworzenia sojuszy i aliansów oraz zadają pytania o rolę instytucji sztuki oraz o potencjał nowej, nietoksycznej męskości.

zespół kuratorski: Anu Czerwiński, Andrzej Marzec, Andrzej Pakuła, Aleksandra Skowrońska


Alpha–polis. Dzień drugi:


● 14:00–16:00 Choreografie męskości

warsztat ruchowo-semantyczny
zapisy: komunikacja@pawilon.org, do 29.03
prowadzenie: Anu Czerwiński i Magdalena Przybysz

Mocny uścisk dłoni, manspread w autobusie czy metrze, spojrzenie nieznoszące sprzeciwu, głośne wygłaszanie swoich sądów – znacie to? To jedne z wielu cech, które składają się na obraz stereotypowego, polskiego ( i nie tylko) mężczyzny. Dla jednych irytujące, dla innych są naturalnym sposobem bycia, a dla nas także fantastycznym materiałem artystyczno-badawczym. Na wspólnych warsztatach przyjrzymy się stereotypowej męskiej ekspresji ruchowej i zainicjujemy spotkanie ze swoim wewnętrznym samcem alfa. Za pomocą choreograficznych i semantycznych narzędzi rozbierzemy społeczny performans płci na czynniki pierwsze: czy zajmowanie przestrzeni i siła mają związek tylko z anatomią? Czy dominująca rola przywódcza wynika z wrodzonych cech charakteru czy też jest konstruktem kulturowo-społecznym? Czy zagarnianie przestrzeni i zaznaczanie swojej obecności w pełni pewności siebie może przewrotnie dać nam więcej odwagi do sięgania do źródła swojej siły i „nie przepraszania za to, że się jest”?

Aby to stało się możliwe chcemy wspólnie z osobami uczestniczącymi w warsztacie najpierw rozbroić i rozłożyć choreograficznie i somatycznie na czynniki pierwsze współczesne męskie zachowania, a następnie poddać je krytycznej obróbce z elementami „playfullness”.

Na warsztat zapraszamy wszystkie osoby od 18. r.ż do 100 lat, niezależnie od płci, które chciałyby poprzez doświadczenie i eksplorację męskich gestów oraz choreografii codzienności, zachowań i kulturowych kodów odblokować w sobie nowe możliwości w ciele i doświadczyć “samczej” swobody bycia w przestrzeni.

Chciałybyśmy, aby po naszym warsztacie każda z osób zadała sobie pytanie jaka we współczesnym świecie mogłaby być nowa, nietoksyczna męskość.

Warsztat inspirowany jest twórczością pionierki sztuki drag, brytyjskiej performerki i choreografki Diane Torr.


Ważne informacje dla osób biorących udział w warsztacie:

Istotnym elementem warsztatów jest dokumentacja zdjęciowa, sprawdź więc czy masz w sobie na to otwartość (pozowanie do zdjęć będzie jednym z ważnych elementów ćwiczeń choreograficznych).

Dalsze losy zdjęć i publikacja ich w sieci będzie zależała od Ciebie (możesz zachować je dla siebie, możesz też się nimi podzielić – prosimy zaznacz w zgłoszeniu swoją preferencję, tak, abyśmy wiedzieli czy potrzebna jest z Tobą umowa RODO).

Poprosimy Cię o przybycie w „męskim/chłopięcym” stroju oraz o przyniesienie JEDNEGO wybranego przez siebie atrybutu męskości/obiektu/rekwizytu, który kojarzy Ci się z męskością (może być charakterystyczna część garderoby, przedmiot codziennego użytku, rekwizyt).

Ilość miejsc jest ograniczona (max 15 osób) – organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wybrania osób spośród wszystkich nadesłanych zgłoszeń. Twój udział w warsztacie potwierdzimy do 29.03.


● 19:00 Diane Torr. Spotkanie z twórczością artystki

film, rozmowa
prowadzenie: Anu Czerwiński i Magdalena Przybysz

Diane Torr – pochodząca z Aberdeen w Szkocji performerka zajmująca się tańcem, performansem dragowym, ale także innymi formami sztuki wizualnej takimi jak: instalacja oraz wideo. Uważana za myślicielkę ciała, prowadziła obszerne badania dotyczące wiedzy o ciele, włączając w to swoje doświadczenie sztuk walki, somatyczne formy taneczne, techniki improwizacji ruchowej, kinezjologii, techniki uwolnienia i wielu innych. W 2002 roku współkuratorowała legendarny berliński festiwal THE GODRAG! oraz w 2010 roku wydała książkę o swojej pracy o tytule: „Sex, Drag i Male Roles. Investigating Gender as Performance”.