Bunt Kwiatów
W roku 2021 przyglądaliśmy się sobie — pokoleniu dorastającego w potransformacyjnej Polsce — „beneficjentom” przemian ostatniej dekady XX wieku.
Skoncentrujemy się na konsekwencjach przemian po 1989 roku: od ustanowionych relacji państwa i kościoła, przez wynaturzenia kapitalizmu, dominację w przestrzeni publicznej konserwatywnego dyskursu, po niewydolność systemową związaną z kwestiami pracowniczymi, zdrowiem czy mieszkalnictwem.
Będziemy przyglądać się strategiom oporu i językowi buntu, relacjom władzy wobec przekazów medialnych i migracji pokolenia młodych dorosłych; politykom tożsamościowym i pozainstytucjonalnym ośrodkom kształtowania postaw obywatelskich — od ruchów klimatycznych po kulturę klubową.
Seria protestów w 2020 roku (w Polsce, jak w Białorusi, czy Rosji) i pandemia ujawniły skutki poszerzających się wpływów populizmu, ksenofobii i nacjonalizmu. Obnażyły też skumulowaną niezgodę i gniew oraz potrzeby: wspierania i wzmacniania działań solidarnościowych i edukacyjnych. Dokonała się zmiana – nie możemy powrócić do rzeczywistości sprzed roku. To próba sił. A może szansa?
Wierzymy, że kwestie polityczne i aktualny komentarz dotyczący przemian społecznych łączą niezbywalne relacje z aktywną, kształtującą przestrzeń publiczną rolą i odpowiedzialnością kultury. Dlatego przejmujemy Bunt kwiatów, hasło pierwotnie wpisane w krytyczną postawę wobec ugrupowań odcinających się od dziedzictwa intelektualnego i tożsamościowego poprzednich pokoleń*, po to, by wskazać po raz kolejny na potrzebę takiego myślenia o przyszłości, które uwolnione jest od traum i szkodliwych przyzwyczajeń; W zamian zależy nam na stworzeniu przestrzeni do dyskutowania i budowania przyszłości niezwiązanej z resentymentami. Przyszłości dla pokoleń.
*Hasło – Bunt kwiatów – wywodzimy z „Kryzysu romantyzmu” Stanisława Brzozowskiego, gdzie wskazuje na kryzys romantyzmu i krytykuje nurt myślowy porównując go do Buntu kwiatu przeciwko swym korzeniom.
Zaproszony artysta
Dawid Nickel – polski reżyser, urodzony w 1988, znany z „Ostani komers”, „Filipka”.